Politikerna har beställt ambulansflyg för hundratals miljoner kronor – men hur det ska fungera är oklart
”Det är en komplex och komplicerad resa som vi måste göra men jag ser att det finns goda förutsättningar för att vi ska vara igång i november”Ola Karlsson (M), styrelseordförande i KSA
Region Kronoberg har tillsammans med landets övriga 20 regioner har beslutat att driva ett eget nationellt ambulansflyg.
Det primära syftet är att effektivisera ambulansflyget för att öka patientnyttan och patientsäkerheten, enligt utfästelserna.
Sex jetplan, modell Pilatus PC-24, är beställda för 695 miljoner kronor. De ska bemannas med inhyrda piloter från ett bemanningsföretag.
Så ser upplägget ut idag men det är en bra bit kvar innan regionernas ambulansflyg kör in i skarpt läge.
Politikernas initiativ, att starta ett regiondrivet ambulansflyg, har visat sig vara mer komplicerat än vad politikerna trodde från början.
– Det är en resa med många luftgropar, medger Ola Karlsson (M), regionpolitiker i Örebro och styrelseordförande för regionernas ambulansflyg.
Det har också mötts av kraftig kritik från olika håll, inte minst från fast anställda piloter inom det privatägda ambulansflyget som riskerar att slås ut.
– Den nuvarande lösningen håller på att bli en katastrof för skattebetalarna, yrkeskåren och för patienterna, säger en erfaren ambulanspilot till Smålandsposten.
Regionpolitikernas ambulansflyg har dessutom dragits in i en rad juridiska processer. Flera är pågående och under handläggning.
Organisationen som regionerna bildade 2016 för att driva ambulansflyget heter Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg, KSA.
Det är en okänd organisation för de flesta men sysselsätter bland annat en styrelse, ett fullmäktige, förbundschef, flygchef, chefspilot, administrativ personal – och så småningom – inhyrda piloter.
Intäkterna står regionerna för i form av fasta avgifter och rörliga avgifter som kopplas till hur mycket de använder ambulansflyget.
Från början var ambitionen att de första ambulansflygen skulle vara i luften 2018 men starten har skjutits fram flera gånger. Det senaste beskedet är flygstart i november 2021 från en bas i Umeå.
KSA:s företrädare gör sitt bästa för att försvara bygget av ett regiondrivet ambulansflyg.
– KSA bygger ett system som ger hela Sverige beredskap dygnet runt, vilket inte finns idag. I norra Sverige finns det men inte i alla delar i södra Sverige. Så där är det en klar förstärkning jämfört med tidigare. Det är också ett sätt att försöka få likvärdig sjukvård i hela landet, säger Ola Karlsson till Smålandsposten.
Kostnadseffektivt, säger ni. Hur då?
– När hela Sverige samlas för att bygga en gemensam organisation kan man bygga en beredskap dygnet runt och göra det kostnadseffektivt.
Men inte ens Ola Karlssons egna partikamrater i KSA:s styrelse är helt övertygade om att det är en bra lösning att regionerna själva driver ett eget ambulansflyg och fyller det med hyrpersonal från ett bemanningsföretag.
– Jag tycker inte att vi ska leka flygbolag för skattebetalarnas pengar. Det har jag varit tydlig med. Men sedan får jag foga mig i de beslut som fattas, säger Anna Mannfalk (M), regionråd i Skåne och ledamot i SKA:s styrelse.
En annan politiker som levererat hård kritik är Henrik Johansson (L), regionpolitiker i Örebro.
Under rubriken ”När politiker lajvar flygbolag har det ett skyhögt pris” i Dagens medicin skriver Henrik Johansson att det under resans gång blivit riktigt fel:
”Att medverka till att tillintetgöra en fullt fungerande bransch, och reducera en solid beredskapsnivå, är sannerligen ett säkert sätt att äventyra regionernas ekonomier, beredskapen och patientsäkerheten”.
Hans förslag är att sälja flygmaskinerna och göra en upphandling av driften istället.
Det var också så det var sagt från början, när reglementet för KSA klubbades. Men efter mycket trassel, juridiska problem, påbörjade och avslutade upphandlingar klubbades den nuvarande modellen med egen drift igenom.
– Jag kan bara konstatera att det drog ut på tiden, att det bara fanns alternativet egen drift kvar. Jag beklagar det men även jag måste förhålla mig till verkligheten, säger Ola Karlsson.
Piloter inom det privata ambulansflyget har bland annat vänt sig till Region Kronobergs ledning med sin kritik. De radar upp invändningar mot politikernas ambulansflyg.
Det handlar om allt från monopolisering, dyra jetflyg, ökade kostnader och utsläpp, försämrad flygsäkerhet och jämställdhet, kraftigt sänkta löner och försämrade anställningsvillkor om piloterna blir hyrpersonal via ett bemanningsföretag.
”När regionerna bryter kedjan mellan ledning och piloter genom ett bemanningsföretag sätts genast flygsäkerheten under press”, skriver piloterna bland annat.
Pilotfacket, Svensk pilotförening, har också vädjat till KSA:s politiska ledning om att ”beakta såväl flygsäkerhetsrisker som okänd komplexitet med att starta och själv driva ett eget flygbolag utan anställda piloter”.
Pilotföreningens förslag är att KSA genomför en upphandling av ambulansflygtjänsten i sin helhet och ställer krav på operativ kompetens, erfarenhet och anställningsförhållanden.
Flera privata ambulansflygbolag har överklagat KSA:s upphandling av ett bemanningsföretag. De målen är inte avgjorda ännu. Inlagorna till Förvaltningsrätten i Umeå vittnar om att parterna står långt ifrån varandra.
När de juridiska processerna är avklarade är oklart i dag men KSA:s styrelseordförande, Ola Karlsson, säger att han tror att de första ambulansplanen lyfter i november.
– Ja, det gör jag men det kommer att kräva betydande insatser från våra duktiga medarbetare. Det är ingen enkel resa. Det är en komplex och komplicerad resa som vi måste göra men jag ser att det finns goda förutsättningar för att vi ska vara igång i november. Och vi måste för patienternas skull, säger han.
Regionernas ambulansflyg
• Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg, KSA, bildades av Sveriges 21 regioner 2016
• Syfte är att ”effektivisera ambulansflyg för att öka patientnyttan och patientsäkerheten genom samordning av gemensamma resurser”
• KSA har sitt säte i Umeå men kommer också att ha baser med ambulansflyg på Arlanda och på Landvetter
• Kostnaden för regionerna beräknas var 231,5 miljoner kronor 2022 och närmare 240 miljoner kronor 2023
• Revisorerna riktade en anmärkning mot styrelsen för att ”inte ha bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt sätt” 2020
• Styrelsen beviljades trots kritiken ansvarsfrihet men ett extrainsatt fullmäktige hålls i augusti som en följd av revisorernas kritik
• Under april sparkades förbundsdirektören som enligt avtalet får med sig tolv månadslöner, vilket motsvarar 1,4 miljoner kronor
Regionernas ambulansflyg
• Kommunalförbundet svenskt ambulansflyg, KSA, bildades av Sveriges 21 regioner 2016
• Syfte är att ”effektivisera ambulansflyg för att öka patientnyttan och patientsäkerheten genom samordning av gemensamma resurser”
• KSA har sitt säte i Umeå men kommer också att ha baser med ambulansflyg på Arlanda och på Landvetter
• Kostnaden för regionerna beräknas var 231,5 miljoner kronor 2022 och närmare 240 miljoner kronor 2023
• Sedan starten 2016 har KSA kostat Region Kronoberg 10,7 miljoner kronor i avgifter och lån.
• Revisorerna riktade en anmärkning mot styrelsen för att ”inte ha bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt sätt” 2020
• Styrelsen beviljades trots kritiken ansvarsfrihet men ett extrainsatt fullmäktige hålls i augusti som en följd av revisorernas kritik
• Under april sparkades förbundsdirektören som enligt avtalet får med sig tolv månadslöner, vilket motsvarar 1,4 miljoner kronor
• KSA har hittills kostat Region Kronoberg drygt 10,7 miljoner kronor i avgifter och lån till.